ترجمه مرجان رودبار محمدی : کودکان در 6 ماه اول زندگی ممکن است تا حدی ضعیف و ناتوان به نظر برسند، اما محققان با تحقیقاتی که انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که آنها در بدو تولد، قادرند چیزهای زیادی را تشخیص دهند که غیر قابل تصور است.

 واژه نوزاد به معنای فردی است که قادر به صحبت کردن نیست، اما تحقیقات نشان داده نوزادان، پیش از تولد، به صداهای آرام و ضعیفی که از داخل رحم به گوش آنها می‌رسد عکس‌العمل نشان می‌دهند.

درست چند لحظه پس از تولد، نوزادان با زیرکی و دقت زیادی قادرند چیزهایی را که برای بعضی از حیوانات قابل رویت است ببینند. مواردی که حتی حس کردنش برای افراد بالغ، بچه‌ها و حتی نوزادانی که فقط چند روز از زندگی آنها می‌گذرد امکان پذیر نیست. دانشمندان اخیراً از موارد ذیل با خبر شده‌اند:

- نوزادان دقیقاً چند روز پس از تولد، قادرند زبان مادری خود را از زبان بیگانه تمیز و تشخیص دهند.

- حدود 4 یا 5 ماهگی، نوزادان قادر به لب خوانی هستند و می‌توانند به راحتی در یک برنامه ویدیوئی صامت و بدون کلام، حالت چهره افرادی که صدای ” ee “ و ” ah “ را تکرار می‌کنند مقایسه کنند و آن صداها را از هم تشخیص دهند.

 - نوزادان می‌توانند حروف بی صدا و صدا دار تمام زبانهای دنیا را تشخیص دهند. آنها می‌توانند تفاوت بین صداهای زبان بیگانه را که بیشتر افراد بالغ به آن توجهی ندارند تشخیص دهند.

- نوزادان در 6 ماه اول تولدشان قادرند تفاوت بین چهره دو میمون را که معمولاً افراد بالغ در تشخیص دادن آنها ناتوان هستند را تشخیص دهند. آنها همچنین می‌توانند سر و صدایی که میمونها از خود می‌سازند را با تصویر چهره آنها جور کنند.

- نوزادان در تشخیص، ریتم و وزن موسیقی مهارت زیادی دارند. آنها قادرند ضرب و ریتم زبان موسیقی فرهنگ خودشان را با زبان موسیقی فرهنگ بیگانه تشخیص دهند.

تحقیقاتی که در خصوص نوزادان انجام شده، نشان می‌دهد که آنها دقیقاً در سن 4 ماهگی قادرند با دیدن یک فیلم صامت و بدون کلام و تنها با دقت کردن به صحبتهای افراد، بفهمند که آیا افراد به زبان مادری آنها صحبت می‌کنند یا خیر. البته این توانائی‌ها و استعدادها در 8 ماهگی ناپدید می‌شود و از بین می‌رود. محققان می‌گویند تنها زمانی این استعدادها نیاز به تقویت کردن دارد که نوزاد در یک محیط دو زبانه بزرگ شود و نیاز داشته باشد به دو زبان صحبت کند.

کودکان شگفت انگیز

تحقیق و بررسی اخیری که انجام شده شامل یک برنامه ویدیوئی بود که در آن 3نفر مسلط به زبان انگلیسی و فرانسه حضور داشتند و جمله‌ای را از بر تکرار می‌کردند. این برنامه برای 36 نوزاد اجرا شد. بعد از آنکه نوزادان تعلیم دیدند که به دقت به جملاتی که فرد از بر تنها به یک زبان صحبت می‌کرد توجه کنند، نوزادان بین 4 تا 6 ماه وقت بیشتری را به نگاه کردن به فردی که به زبان بیگانه جمله‌ای را تکرار می‌کرد گذاشتند و بدین ترتیب آنها فردی را که به زبان بیگانه صحبت می‌کرد، تشخیص دادند.

وتینی ویکوم و جانت ورکر کارشناس فرایند زبان که این تحقیق را سرپرستی کرده‌اند، می‌گویند: با تحقیقاتی که ما انجام می‌دهیم، می‌توان به این نتیجه رسید که نوزادان با توانایی‌های شگفتی متولد می‌شوند و دارای قوه تشخیص فوق‌العاده‌ای هستند. آنها با توانایی‌های فوق‌العاده‌ای که دارند، به راحتی قادرند زبان بیگانه را از زبان مادری خود تشخیص دهند.

جورج هالیچ روانشناس و محقق می‌گوید: زبان، رسانه‌ای است که ابعاد گسترده‌ای دارد. هنگامی ‌که یک گل رز در معرض دید ما قرار می‌گیرد، ما فقط آن را نمی‌بینیم بلکه نرمی ‌گلبرگ‌های آن را لمس و بوی عطر آن را استشمام می‌کنیم. زبان نیز فقط شنیدن و یا دیدن یک لغت مثل گل رز rose نیست.

هنگامی که فردی کلمه rose را به زبان می‌آورد ما فوراً آن را به بوی گل، لمس کردن و دیدن آن تعمیم می‌دهیم. بن فرانک لین که بر روی نوزادان تحقیق و بررسی می‌کند به این موضوع توجه کرد که او زبان فرانسه را با کمک عینک طبیی اش بهتر می‌توانست بفهمد. این موضوع نشان می‌دهد که نوزادان می‌توانند بعضی از زبانها را فقط با نگاه کردن به چهره فرد تشخیص دهند.

هوش و ذکاوت نوزادان

هالیچ که بر روی نوزادان تحقیق و بررسی می‌کند، می‌گوید: نوزادان به عنوان موجودات خارق‌العاده، علاوه بر اینکه قادرند به راحتی تمام زبان‌های دنیا را فرا گیرند، مهارت زیادی در تشخیص صداها، معنا و ساختار زبان مادری خود در اولین سال زندگیشان دارند.

تحقیقات انجام شده باعث ایجاد سؤالات زیادی می‌گردد که وقتی در مورد یک بچه یا خردسال صحبت می‌شود، هوش به چه معنایی است ؟

 هالیچ در این باره می‌گوید: نوزادی که تازه به دنیا می‌آید به این دلیل که قادر است به راحتی و بدون زحمت زبانهای دنیا را فرا گیرد باهوش به حساب می‌آید.

تحقیقات هالیچ نشان می‌دهد، نوزادان قادرند دستور زبان را در 15 ماهگی بفهمند و به پردازش لغت و گرامر به طور همزمان بپردازند.

هالیچ می‌گوید: نوزادان هنگامی‌به چیزهایی که برایشان آشناست عکس‌العمل نشان می‌دهند، باهوش‌تر به نظر می‌رسند، اما پی بردن به این که آنها تا چه حد دقیق می‌توانند به صداها و تصاویر آشنا عکس‌العمل نشان دهند، موضوعی است که کودکان به مرور در زندگی خود یاد خواهند گرفت.

 منبع: msnbc.com

کد خبر 24684

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز